Blod Svett Och Krita

21 nov. 2007

Tabell (bålstabilitet)


Här är den utlovade tabellen med korrekta mått på gymbollen (se inlägg) m.a.p. längd.



Längd

(Cm)

Diameter (cm)

Diameter (Tum)

<155

45

17.7

156-172

55

21.6

173-185

65

25.5

186-192

75

29.5

>192

85

33.5

Måtten är angivna i både cm och tum då båda storheter föekommer beroende på tillverkarland.


Detta är en viktig detalj då alla övningar man utför sittande på bollen påverkar ställningen och hur ryggen arbetar. Om bollen är för liten är det lätt att man vinklar ländryggen bakåt och tvärtom om den är för stor.

Prova gärna framför en spegel eller ta hjälp av en vän så du är säker på att inta rätt kroppshållning frän starten.

Det är roligare än man kan tro!

.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tja carlos.
Tycker det är super synd att du inte forsatt utveckla denna sida. Ett mycket seriöst upplägg, tror det skulle vara väldigt bra för mig och andra att få lite konkreta råd för träningsupplägg, med utgångspunkt i dina teoretiska resonemang. Klättring är hård påfrestning på kroppen, och många av oss saknar gedigen grund träning, man bara kör på. Vilket leder till skador. Så ser mycket fram emot att läsa vidare av dina kompetenta tips. MVH Christian

Carlos sa...

Hej, tack för meddelandet. Jag har inte glömt den här bloggen en sekund. Anledningen till att jag inte har fortsatt skriva är att jag inte är helt till freds med förmatet. Bloggformatet tillåter enkler uppdatering men uplägget är minst sagt vanskligt om man vill strukturera upp information av det här slaget. Jag har inte möjlighet att lägga upp tabeller och diagram och det är exakt vad som behövs när man skriver om planeringsmetodik och dyl.

Tyvärr får jag acceptera att jag inte har tid att göra en hemsida just nu så jag har bestämt mig for at återuppta bloggen tills jag har möjlighet att lära mig hur man lägger upp en hemsida.

Med andra ord, bloggen är inte nedlagd.