Blod Svett Och Krita

29 juli 2011

LCHF

Häromdagen hade jag en liten diskussion via Facebook med en vän angående LCHF (low-carb high-fat) metoden gällande kost. Eftersom jag tycker att ämnet dyker upp påfallande ofta när jag pratar med klättrare tror jag att det kan vara av intresse att titta in på träningslära.se där en av bloggförfattarna har satt ihop en förträfflig rapport

http://traningslara.se/finns-det-en-metabol-fordel-del-i/

Orkar du inte läsa eller har svårt för alla teknikaliteter kan man mycket grovt sammanfatta det hela med

1. Det finns inte speciellt många seriösa studier i ämnet

2. De seriösa studierna som finns tyder inte på att det kommer någon större skillnad av att mixtra med olika energikällor (fett eller kolhydrater) så länge man behåller kaloriintag och motionsnivån konstant.

Författarna vill ändå gärna släta över med att det förvisso finns bra sidor i LCHF som bör liftas fram. Absolut, men plockar man bort det som är dåligt och behåller det som är bra är det för katten inte LCHF längre!  Det sägs väldigt lite om huruvida det är hälsosamt att äta kost med höga halter fett under åtskilliga år enligt LCHF och förespråkarna är dessutom duktigare på marknadsföring än vetenskapliga studier. Några bra svar för detta har LHCF förespråkarna inte och trotts att de baserar deras tankegångar i kunskap hämtad från biokemi och fysiologi (som ju är framtagna genom vetenskapliga metoder) och samtidigt avfärdar den allmänt rådande vetenskapliga praxix när studierna inte går deras väg.

Personligen skulle jag vänta innan jag skulle bestämma mig för att följa LCHF någon längre tid. I alla fall tills några bra studier finns. Jag skulle inte självmant bli försökskanin åt personer som så gärna struntar i att genomföra seriösa tester. Kvacksalvare tar inte gärna hänsyn till din hälsa.Man ska inte gå på antaganden ock kvalificerade gissningar när det gäller folks hälsa.

En vanlig fallgrop är att nästan oavsett metod går man ner 2-3 kilo väldigt snabbt, det pga tarmtömning, vattenförlust mm. Detta gör att många tycker (för tidigt) att metoden är ju kanon. Dessutom brukar man må bättre och ha lättare att röra sig (för att inte tala om klätterprestationer...!) när man minskar i vikt vilker felaktigt får individen att förknippa det nyvunna välmåendet med "en sundare kost". Men var det kosten eller viktminskningen som gjorde att man mår lite bättre? Eller minskade vikten ytterliggare eftersom man kunde träna "lättare"? Är dieten hälsosam enbart för att man gick ner i vikt?

Ärligt talat, även om det hade några påvisbara effekter så gäller oftast debatten övervikt och viktnedgångs påverkan på folkhälsan. Mig vetterligen finns inte speciellt många aspekter i klättring som kopplar övervikt och folkhälsa.

Nåja, valet är förstås individuellt. Ät sunt och lev länge!

PS

Är vetenskapliga tester någon sorts religion? Nej, verkligen inte men är du nyfiken kan du läsa hur det går till här
http://traningslara.se/hur-man-studerar-nagot-vetenskapligt/

Inga kommentarer: