Blod Svett Och Krita

31 juli 2012

Ett litet experiment

I de senaste två inläggen har vi pratat lite om fingerstyrka, typ av grepp som förekommer oftast i svår klättring (svåra partier) samt hängtider när man tränar fingersyrka med hjälp av en specifik metod. Men varför? Behövs det verkligen?

Innan vi går vidare skulle jag vilja föreslå att den nyfikna läsaren inte tar för givet att en tränare/forskare som presenteras med stora ord här i bloggen nödvändigtvis har rätt. Vill du så kan du göra ett litet experiment och dra egna slutsatser. Titta på klippen nedan skaffa en tidtagarur, en penna, papper och gör följande:

1) Titta igenom hela videon och se om du kan identifiera de svåraste moven/krux.

2) Gör spalter för olika typer av grepp i pappersarken. Fokusera på exempelvis vänster hand först och kolla vilka typ av grepp som förekommer mest i dessa krux (de lättare partierna räknas inte eftersom de inte är lika krävande/avgörande). Dra ett streck under rätt kolonn (grepptyp) för varje svårt move. Backa bandet och upprepa proceduren för höger hand. Summera grepptyper.

3) Ta tidtagaruren och upprepa proceduren men mätt tid nu i stället. Anteckna kontaktid per grepp.

Grattis! Du har ägnat någon timma av ditt liv med att utföra ett analys av grepptyp och hängtid. Upprepa omkring 100-200 ggr så får du en idé om vilka grepp som förekommer mest i sportklättring och bouldering. Förresten, har du tänkt på att svåra pinchar sidotag och underclings oftast kan man även defineras som krimps, pockets är väl en variant av openhand krimp...

Nu kanske det klarnar lite varför man menar att det kan vara intressant att ha en viss fokus på fingerstyrka och varför man kan använda 10 sekunder som hängtid :-) Men glöm inte för all del att fingerstyrka inte är allt.

Mer i kommande inlägg...

P.S. Är du riktigt nyfiken kan du ladda ner Kinovea utan kostnad och spela filmerna i slow-motion, då kommer du att se mycket mer om du är riktigt uppmärksam. Ett hett tips är att filma och analysera din egen klättring, det kan ge mer än ännu ett styrkepass i bouldergymmet :-)












Inga kommentarer: